Följande villkor gäller dig som kund (nedan kallad ”du”, ”dig” eller ”kund”) hos Frameson AB (nedan kallad ”Frameson”, ”oss” eller ”vi”). Genom att göra en beställning och/eller använda webbplatsen https://frameson.se (nedan kallad ”webbplatsen”) godkänner och accepterar du dessa villkor i sin helhet. Du godkänner även att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Framesons integritetspolicy.
All bildinformation på webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Vissa bilder kan vara fotomontage eller digitalt framställda för att inspirera och visa exempel på hur konstverk kan se ut i olika miljöer. Sådana illustrationer kan inte garantera produktens exakta utseende.
Frameson ansvarar inte för information på webbplatsen som kommer från tredje part. Webbplatsen och allt innehåll på denna ägs av Frameson eller dess licensgivare och är skyddat av immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, produktnamn, bilder, grafik, text och övrigt innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Frameson.
Frameson AB är ett e-handelsföretag som säljer art prints samt originalverk från svenska konstnärer.
Webbadress: https://frameson.se
Bolagsnamn: Frameson AB
Organisationsnummer: 559009-0535
Beställning görs via vår webbplats https://frameson.se.
För att handla hos oss krävs att du är 18 år eller äldre och inte står under förmyndarskap. När du slutfört din beställning får du en orderbekräftelse via e-post. I bekräftelsen finns alla uppgifter om din order. Om något är fel i ordern ber vi dig kontakta oss snarast på order@frameson.se.
Om vi inte kan leverera hela eller delar av din order kontaktar vi dig så snart som möjligt. Har du redan betalat för varan återbetalar vi motsvarande belopp.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella fel i produktinformation, priser eller lagersaldo. Vid felaktigt pris kontaktar vi dig innan vi behandlar ordern.
Alla priser anges i SEK inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer och visas i kassan innan du slutför ditt köp. Vi reserverar oss för prisändringar och eventuella fel i prisuppgifter.
Betalning sker tryggt och säkert via Klarna Checkout, där du kan välja mellan faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning.
När du väljer att betala med Klarna gäller Klarnas villkor. Här hittar mer information och kan läsa Klarnas användarvillkor.
Vi trycker och packar alla prints på beställning. Din order skickas vanligtvis inom 3–5 arbetsdagar (inom Sverige). Beställningar som läggs på helgdagar skickas tidigast nästa vardag.
Leveransen sker med PostNord, och när ditt paket är på väg får du en avisering med spårningsnummer så att du enkelt kan följa din order.
Kom ihåg att ange en giltig leveransadress, vi skickar beställningarna i den ordning de kommer in. Leveranstiden kan påverkas av oförutsedda händelser.
Om du inte hämtar ut ditt paket i tid och det returneras till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 200 SEK för att täcka frakt- och hanteringskostnader.
Ej uthämtade paket betraktas inte som utnyttjad ångerrätt.
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit eller hämtat ut din order.
För att utnyttja ångerrätten ska du meddela oss skriftligen via e-post på order@frameson.se. Ange ditt namn, kontaktuppgifter (inkl. telefonnummer), ordernummer samt vilka produkter du vill returnera.
Du kan även använda Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt (finns på www.konsumentverket.se), men det är inget krav.
Ångerrätten gäller inte för:
Villkor för retur:
Återbetalning:
När du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi varans pris samt den ursprungliga fraktkostnaden för standardleverans (om sådan betalats).
Eventuella extrakostnader för särskilda leveranssätt, såsom expressfrakt, återbetalas inte.
Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du vill ångra köpet. Vi kan dock avvakta återbetalningen tills vi har fått tillbaka varan eller bevis på att den har skickats.
Vi är mycket noga med kvaliteten på våra produkter och kontrollerar alltid alla varor innan de skickas. Skulle du ändå få en skadad eller felaktig vara åtar vi oss, i enlighet med konsumentköplagen, att kostnadsfritt åtgärda felet.
Som kund har du 3 års reklamationsrätt på varor du köpt hos oss. För att reklamationen ska vara giltig behöver du meddela oss inom skälig tid efter att felet upptäckts, dock senast inom 2 månader.
Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten. Om det visar sig att varan inte är felaktig enligt konsumentköplagen kan du själv bli skyldig att stå för returkostnaden och eventuella administrativa kostnader.
Så gör du en reklamation:
Om vi inte kan åtgärda felet eller skicka en ny vara återbetalar vi dig för den felaktiga produkten i enlighet med gällande lag.
Vi gör alltid vårt bästa för att visa våra produkter så korrekt som möjligt. Tänk dock på att färger kan upplevas olika beroende på bildskärm, ljusförhållanden eller upplösning.
Vissa miljöbilder på webbplatsen är inspirationsbilder eller fotomontage och är inte alltid skalenliga, utan används för att visa hur produkterna kan se ut i ett hem.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella fel i produktbeskrivningar, texter eller bilder.
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt och för att ge dig en bättre shoppingupplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies. Här kan du läsa mer om hur cookies används på vår webbplats.
När du handlar hos oss behandlas dina personuppgifter i enlighet med vår integritets- och dataskyddspolicy. Vi samlar bara in de uppgifter som behövs för att kunna hantera din beställning och delar aldrig dina uppgifter med tredje part utan laglig grund.
Här kan du läsa mer om vår integritets- och dataskyddspolicy.
Frameson ansvarar inte för förseningar eller hinder som beror på omständigheter utanför vår kontroll, till exempel strejk, naturkatastrofer, krig, brand, myndighetsbeslut eller tekniska problem.
Vid sådana situationer (force majeure) är både vi och du som kund befriade från ansvar för skadestånd eller andra påföljder. Om situationen varar längre än två månader har båda parter rätt att häva köpet.
Dessa villkor regleras av svensk lag. Om vi inte lyckas lösa en tvist i samförstånd kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se
Vi följer alltid ARN:s beslut eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvister om tolkning eller tillämpning av dessa villkor avgörs enligt svensk lag av svensk domstol.
Dessa villkor har fastställts av Frameson 2025-10-12