Köpvillkor

Allmänt

Följande villkor gäller dig som kund (nedan kallad ”du”, ”dig” eller ”kund”) hos Frameson AB (nedan kallad ”Frameson”, ”oss” eller ”vi”). Genom att göra en beställning och/eller använda webbplatsen https://frameson.se (nedan kallad ”webbplatsen”) godkänner och accepterar du dessa villkor i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Framesons integritetspolicy.

All bildinformation på webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Vissa bilder är också fotomontage och digitalt framställda för att skapa en känsla eller visa exempel på hur konstverk kan se ut i olika miljöer. Sådana illustrationer och bilder kan inte garantera produktens exakta utseende.

Frameson ansvarar inte för information på webbplatsen som kommer från en tredje part. Webbplatsen och allt innehåll på denna ägs av Frameson eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, produktnamn, bilder och grafik samt information och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Frameson.

Företagsinformation

Frameson AB är ett e-handelsföretag som säljer Posters och Fine Art Prints samt Originalverk från svenska konstnärer.

Webbadress: https://frameson.se
Bolagsnamn: Frameson AB
Organisationsnummer: 559009-0535

Beställning

Välkommen med din beställning via vår e-handel www.frameson.se.

För att handla hos oss online krävs det att du är 18 år eller äldre och inte är under förmyndarskap. När du genomfört ditt köp/beställning erhåller du en orderbekräftelse via e-post till den e-postadress som du uppgav vid beställningen. I bekräftelsen finns alla uppgifter gällande din order inklusive beställda produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Om du upptäcker något felaktigt i din beställning ber vi dig att omedelbart kontakta oss och meddela vad som är felaktigt via e-post till order@frameson.se.

Om vi av någon anledning inte kan fullfölja din beställning, meddelar vi dig så snart som möjligt. Om vi har tagit emot betalning från dig för en sådan annullerad beställning, kommer vi att återbetala beloppet.

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, så som fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser eller lagersaldo. Frameson har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om ett felaktigt pris har angetts för en produkt som du har beställt så kommer vi att meddela dig och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi fortsätter med beställningen.

Priser och betalning

Samtliga priser anges i SEK och inkluderar moms enligt lag. Eventuella fraktkostnader läggs till priset och betalas av dig som kund. Prisändringar kan inträffa på grund av förändringar från leverantörer eller felaktigt angivna prisuppgifter och vi förbehåller oss rätten att justera priset vid behov.

Hos oss handlar du tryggt och säkert med Klarna Checkout där du kan välja betalningsmetod faktura, konto, direktbetalning eller kortbetalning. Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa Klarnas användarvillkor här.

Leverans

Våra Posters och Fine Art Prints trycks på beställning och skickas därefter direkt till dig.
Vid beställning måste du ange en giltig och korrekt leveransadress. Vi trycker, packar och skickar beställningar i den ordning de läggs. Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar för leveranser i Sverige. Leveransen kan dock ta längre tid på grund av oväntade händelser. Beställningar som är gjorda på helgdagar skickas tidigast nästkommande vardag.

Dina produkter skickas med PostNord. När din beställning är på väg från oss får du en avisering med sändningsnummer så att du kan följa din order hela vägen.

Ej uthämtade paket

Om du inte hämtar ut ditt paket i tid och ordern returneras till oss förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på 200 SEK som motsvarar returfrakt och emballagekostnad.

Ångerrätt och retur

Vid köp av produkter online har du som kund 14 dagars ångerrätt efter att du har mottagit eller hämtat ut ordern. Observera att ångerrätten inte gäller för produkter som har tillverkats specifikt för din order.

Om du vill ångra och returnera din order, vänligen meddela oss skriftligt via e-post till order@frameson.se eller genom att fylla i och skicka in det standardformulär som utfärdats av Konsumentverket, som du hittar här. Det är viktigt att du uppger ditt namn, kontaktuppgifter inkl. telefonnummer, ordernummer samt vilken eller vilka produkter som du vill ångra köpet av.

När du ångrar ditt köp betalar Frameson tillbaka det belopp som du betalat för varan, exklusive leveranskostnader. Produkterna ska returneras i samma skick som de var i vid leverans till dig. Produkten ska skickas väl emballerad i sin originalkartong. Om produkten tydligt har använts har Frameson rätt att göra ett avdrag från ersättningen. Frameson ansvarar inte för några kostnader på grund av din avbeställning. Returkostnader så som frakt måste betalas av dig som kund.

Ångerrätt gäller inte i vissa fall:
Om du har beställt en Fine Art Print i begränsad upplaga (”Limited Edition”) som är numrerad och/eller signerad av konstnär, eller beställt en produkt som är specialanpassad på något sätt gäller inte ångerrätten. En produkt som tagits fram enligt kunds specifika specifikationer är befriad från konsumentens rätt att häva köpet under lagen om Svenska distansavtal.

Reklamation och klagomål

Vi är mycket noga att våra produkter håller hög kvalitet och kontrollerar alltid alla produkter innan de skickas till dig. Skulle någon produkt ändå vara skadad eller felexpedierad när du motar den åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Reklamationsrätten är 3 år. Du måste påpeka en defekt i produkten inom 2 månader efter det att defekten upptäcktes. Läs mer på www.konsumentverket.se.

Innan du returnerar en skadad eller felaktig produkt måste du kontakta oss för ett godkännande. Vänligen kontakta oss via e-post på order@frameson.se och ange ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet och reklamationen.

Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakten för godkända reklamationer.

Vänligen kontakta:
order@frameson.se
Frameson AB
Edsgatan 47
46231 Vänersborg

Vi förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Om reklamationen inte godkänns kan du själv tvingas stå för returkostnaden och andra administrativa kostnader. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

Produktinformation

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Vissa inredningsbilder som används på webbplatsen är till för att inspirera och visa hur produkten kan se ut i ett hem. Dessa inredningsbilder framställs genom fotomontage och är ej skalenliga.

Information om cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din enhet för att ge tillgång till olika funktioner. Här kan du läsa mer om hur cookies används på vår webbplats.

Personuppgifter

Genom att handla hos oss accepterar du vår integritets- och dataskyddspolicy samt vår behandling av dina personuppgifter.

Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller ger aldrig dina uppgifter vidare till tredjepart utan rättslig grund. Här kan du läsa mer om vår integritets- och dataskyddspolicy.

Force Majeure

Frameson fråntar sig ansvaret för eventuella förseningar som orsakas av omständigheter som vi inte har kunnat kontrollera, såsom allmän arbetskonflikt, extremt väder, krig, brand, blixtnedslag, terroristattacker, ändrade myndighetsbestämmelser, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation, samt fel eller förseningar i tjänster från underleverantörer på grund av ovanstående omständigheter. Dessa omständigheter betraktas som force majeure och befriar både oss och dig som kund från skadestånd och andra påföljder. Vid inträffandet av sådana omständigheter kommer vi att informera dig både i början och i slutet av den aktuella perioden. Om situationen varar längre än två månader har både du och vi rätt att omedelbart häva köpet.

Ändringar av villkoren

Frameson förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor när som helst. Alla ändringar i villkoren kommer att publiceras på webbplatsen. Ändringar gäller från det att du har accepterat villkoren i samband med ett nytt köp eller vid besök på webbplatsen.

Tillämplig lag och tvist

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med vår kundtjänst och dig som kund, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

 

 

Dessa villkor har fastställts av Frameson 2024-01-01

Sök